Lite tankar...

Ja egentligen hade jag gått och lagt mig men jag faktiskt inte få ur en sak ur huvudet...

Vi tjejer som extrembantar, vad är det vi vill vinna? Är det för att vi vill uppnå till de sjuka ideal modellerna lägger fram eller är det kontrollen som triggar oss? En sak vet jag i allaf all, vi blir triggade av varann och inte minst av alla Pro-anas. I alla fall jag och det tycker jag är helt fel!
Att extrembanta om man är överviktig är en sak, det kan vara ända utvägen. Men när man är under- eller normalviktig. Vad är det vi vinner? Varför inte vara nöjd när vi väger 50 kilo? Istället strävar vi efter de extremt ohälsosamma vikterna som 30-35 kg. Nu talar jag inte för alla, verkligen inte utan jag talar främst för mig själv.

Dagens krav i samhället är extremt hårda, för att få komma in på skolan du vill gå på krävs det att du blir antagen vilket du blir av att uppfylla alla kriterier som finns. På en musikskola MÅSTE du kunna sjunga för att komma in, på en fotbollsskola MÅSTE du kunna spela bra fotboll.
Ja och för oss andra då? Vi som kanske är bra på en sport men inte vill satsa på den som ett yrke utan vill ha en bra grund att stå på? Kanske vi vill då spela fotboll på skoltid och gå den linjen, även fast vi inte är bra. Varför ska då inte vi få komma in och i alla fall få försöka...

Nej jag tycker inte det är konstigt att många tjejer (ja och killar) hamnar i den sitsen de gör, i anorexiskiten. Oftast på grund av samhällets sjuka ideal.
Jag själv är ett stort fan av serien Top Model och har under flera år följt serien aktivt. Men vad får jag ut av det? Jo att jag borde träna mer och äta mindre. Alla dessa perfekta kroppar, alla dessa smala modeller med ett utmärkt ansikte. Som dessutom ser ut att må underbart bra. Jag säger då bara FEJK!
Modellvärlden är så jäkla mycket fejk och vafan ska vi sträva efter det för? Istället för att bara vara nöjda över den vi är och den kropp vi har.

Med detta vill jag inte säga att jag ska sluta läsa bloggar, ska sluta gilla Pro-anas, sluta titta på Top Model och sluta extrembanta. Jag för bara fram mina åsikter precis som så många andra gör.
Har ni åsikter eller vill säga något så kommentera på! Jag är öppen för diskussioner!



och lite vanlig klassisk bloggning, Jag har P E R M I S S I O N och är jätteglad för det! Men snart är det back to life och in på avdelningen igen, tyvärr. Men det bästa är att det närmar sig utskrivning!

Kram!

Kommentarer
Postat av: Anji

Vilket bra inlägg alltså.

2010-12-12 @ 02:14:08
URL: http://isallaboutcontrol.blogspot.com
Postat av: hanna

Kloka ord, jag hållet ned dig Nathalie! Och en annan hemsk sak är att de flesta modell-bilder är så extremt redigerade :O



fortsätt åt rätt håll nu Nathalie, det finns bara en väg att gå för att bli fri(sk) och få ett bra liv<3



Sv: jo med mig är det för det mesta bra (:

2010-12-12 @ 09:57:23
URL: http://prutthanna.blogspot.com
Postat av: Anonym

Sanna mina ord. Håller med, vad har de för liv? Troligtvis inget, förutom massor av krav från omgivningen att prestera mer o mer hela tiden, vilket i sin tur framkallar ett ohållbart livsmönster. De ser inte ok ut, tycker jag.

Kul att ha dig hemma, Nathalie!!!! (i oredigerad miljö..)KRAMAR/ mamma

2010-12-12 @ 18:24:50
Postat av: camilla

Du har så rätt!! håller verkligen med dig om allt :)

2010-12-17 @ 13:41:45
URL: http://resanupp.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback